Érdekességek a fogorvoslás világából

Így ajánlják magukat a fogorvosi praxisok

Bognár László
Bognár László

Tekintsük át mintaként, mit is kínálnak a weben a budapesti fogászatok, fogorvosok.
Nézzük meg egy tetszőleges budapesti koordinátára állítva a keresést, hogy az első ötven találat + a hirdetések a címsorukkal milyen tulajdonság típusokkal igyekszenek az interneten a fogászati kezelést keresők kedvébe járni. Vagyis milyen tipológia jellemzi a kínálatot, milyen igényeket szeretnének kielégíteni.
Számos fogorvosi rendelő, praxis csupán a nevét vitte webre és annyit, hogy ez egy rendelő. Viszont 41 címsor tartalmazott legalább egy tulajdonságot vagy minőség megjelölést.
(A keresőben megjelenő címsor az adott weboldal title (cím) tag-jével adható meg. Hirdetések (Google Ads) esetén pedig külön meg kell azt fogalmazni).

Fájdalommentes fogászat

Tudjuk, hogy a fogorvoslás úgynevezett teljesítményrése a fájdalomtól való félelem. A valamilyen értékelhető minőséget, tulajdonságot is tartalmazó 41 címsorból 6 hivatkozott a fájdalommentes fogászat képviseletére, ígérte azt. Ilyen meghatározások bukkantak elő:
– fájdalommentes fogászat
– fájdalommentes kezelés
– fájdalommentes fog implantátum beültetés

Helymegjelölés

Egyszerű helymegjelölést 5 címsorban lelhettünk. A tipikus példa:
– fogorvos a Délinél
– magán fogászat a Nyugatinál
– fogorvos 5. kerület
Az ilyen típusú helymegjelölés nagyvárosokban lehet célravezető és azok körében, akiknek fontos, hogy a közelben valósuljon meg az ellátásuk.
A helymegjelölés gyakran minőségi felhangot is kap. A belvárosi fogászat megfogalmazás nem csak a helyet, a belvárost jelenti, hanem némi exkluzív töltetet is tartalmaz, hiszen a belváros a fény, a csillogás, a gazdagság nimbuszával is rendelkezik.
Ehhez hasonlítható a Fogászat Budapest szívében megfogalmazás is.

injekció fogorvosi kézben
Nem fog fájni?

Minőségi fogorvoslás

Valamilyen minőségi kitételt 8 címsorban találtam. Például ilyeneket:
– tapasztalt fogorvosok
– minőségi fogászat
– exkluzív fogászat (ennek jelentése nagyjából: vastagabb pénztárca kell)
– az egyik legjobb fogorvoscsapat (hogy miben, az rejtély marad)
– német szakmai tapasztalat
– barátságos fogászat
– az Év Magánrendelője (marketing szempontból kitűnő a díjakra hivatkozás!)
– modern fogászati rendelők
– szerethető fogászat (ez azért nem semmi!)

Specializáció

Nem minden praxis akar mindenféle ártalmat kezelni, a specializációval reméli a maga tortaszeletét kihasítani. A 4 találatból ismétlés nélkül:
– implantológia és szájsebészet
– esztétikai fogászat, implantátum
– biológiai fogászat, fogszabályozás, implantátum

Gazdasági előny

Gazdasági előnyre utaló szövegre mindössze 3 példát találhattam.
– kedvező árak és garancia
– egészségpénztári fizetés
– kedvezmények július 31-ig

Azonnali kezelések

Az azonnali beavatkozás lehetőségét 4 helyen kínálták föl a címsorban.
– várakozás nélkül
– fogorvosi ügyelet
– sürgősségi fogorvosi ellátás

Konklúzió helyett – a pozicionálásról

“A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek.”

Rekettye Gábor, Kisvállalati marketing

A pozicionálás során gyakorlatilag kiválasztjuk magunknak az ügyfeleinket! Ha nem mondunk semmit, akkor nagyon esetlegessé lesz a sikerünk.
A keresőkben, elsősorban most a Google keresőjéről van szó, a találati tábla (SERP – Search Engine Results Page) felsorolásában a megjelenésünk címsora a legerősebb elem. Az alatta lévő kisebb és halványabb fontokkal (description) ugyan “színezhetjük” a mondanivalónkat, és ezt ne is mulasszuk el, de a címsort egészen biztosan olvasni fogja az, aki fogorvost, fogászatot, szájsebészt, implantológust keres.
Arra persze nem adhatok tippet, hogy a fentebb kikutatott és leírt típusokból melyik lehet eredményes, mert ahány praxis, annyiféle marketing cél lehetséges, és ahány hely, község, város létezik, annyiféle körülmény befolyásolhatja a pozicionálással kapcsolatos döntésünket.

Hívja az ilyen típusú online marketing munkák elvégzéséhez segítségül az Első Magyar Keresőoptimalizáló Verseny győztesét, most!
Kapcsolat

Fogorvosi eszközök
Fogorvosi eszközök

Melyik város Magyarország fogászati fővárosa?

Egy évtizeddel ezelőtt írtam online jegyzetfüzetembe az alábbi sorokat:

Várja Önt Európa fogászati fővárosa: Budapest!
Ezt a szép, brit polgároknak szánt sort angol nyelvű, de magyar fogászok által jegyzett honlapon olvasom. A fogászattal kapcsolatos tengernyi magyar szájt között elvész ez a szájt és így ez a mondat is. Pedig valamennyi idegen nyelvű, magyar fogorvosi honlapon ott kellene virítania!

Kemény a marketing verseny Európában
Európa – nehéz vizeken folyik a nemzetközi verseny

Akkori gondolatmenetem lényege szerint a kelet-európai országok fogászatai, klinikái éles konkurencia harcot vívtak egymással – egyébként ez ma sincs másképp – a nyugati ügyfelekért.
A brit online felületek hemzsegtek a román, lengyel, cseh, magyar fogorvosi ajánlatoktól.
Közös jellemzőjük és csodafegyverük az olcsóság volt. Ugyanis utazással, szállodai költséggel, étkezéssel, a szolid szabadidős tevékenység kiadásaival együtt is olcsóbb volt – miképpen ma is – a fogászati kezelés a nyugati polgár számára.
Úgy véltem, ha minden magyar honlapon ott virítana a szlogen, mely szerint Európa fogászati fővárosa Budapest, akkor az komoly marketing előnyhöz juttatná az összefogó magyar “versenyzőket” a piacon.

De mit szólna ehhez Győr, Szombathely és a többi város?

A nyugati határszél persze nyilván felháborodna – folytatom ma a gondolatsort, hiszen a határ menti városok érdekeit ez erősen sértené.
2009-ben azt is feljegyeztem, hogy egy-egy nagyobb városunk hány szótalálattal van jelen a Google keresőben és a nagyságrendek esetleges változásainak nyomon követése érdekében a mostani, 2020-as értékeket is felkutattam.
Íme, egy-egy város a saját nevével így szerepel a weben:

Város2009-es év2020-as év
Budapest54.500.000220.000.000
Debrecen8.060.00019.900.000
Szeged7.620.00028.100.000
Győr7.740.00017.500.000
Pécs6.810.00011.700.000
Miskolc6.350.00014.100.000
Magyar nagyvárosok lábnyoma a weben – szótalálat a város nevére a Google keresőben

Budapest a webes lábnyomát megnégyszerezte, Szeged majdnem ugyanezt tette és a sorban a legkevésbé ment előre Pécs.
De szempontunkból a lényeg: a főváros iszonyú túlsúlyával bizony, hogy lehet Magyarország fogászati fővárosa is!

Mit lát a keresőben a potenciális ügyfél?

Vajon ugyanazt a választ látja-e a bármely városban lakó interneten szörföző, ha csak a fogorvos szót üti a keresőmezőbe, vagy más kerül a szeme elé, ha a kulcsszó mellé városa nevét is odaírja? – kaptam a kérdést. Konkrét pécsi, de általánosítható példákkal adom meg a választ.

A válaszomhoz persze az is hozzá tartozik, hogy a kapott eredmény eszköz függő is, más eredményre jutunk mobiltelefonon és más minőséget és sorrendet kapunk asztali gépen ugyanarra a kérdésre.
Most az asztali gépről kérdezzünk rá a fogorvos Pécs kifejezésre és figyeljük meg a helyi találatok (térképes találatok) eredményét, a dobozban lévő szervezetek sorrendjét:

Fogorvos Pécs keresőkifejezés megjelenése
A gépben az Előzmények törlése után Pécs belvárosában, 2020.08.14-én, asztali számítógép monitorján ezt az eredményt kaptam

Most ugyanezen a gépen, ugyanilyen beállítások mellett a város neve nélkül kérdezzük a Google keresőjét, vagyis így: fogorvos. Ezt az eredményt fogjuk kapni (a térképet nem ismétlem meg):

Fogorvos szóra ezt kapjuk helyi találatnak Pécsett
Fogorvos szóra ezt kapjuk helyi találatnak Pécsett

Persze “színezhetjük” tovább is az eseményeket. A keresők lehetővé teszik az inkognitó módban történő keresést is. Fogorvos Pécs kifejezésre ez jön elő, ha inkognitóban keresünk:

Inkognitó módban keresve a fogorvos Pécs kifejezésre.
Inkognitóban születő eredmény – borul a korábbi rend

Általánosítható tapasztalatunk tehát: a keresőszó mellé tett városnév más eredményt szül. Ez a megoldás jobban kiszűri a nagyon erős, főként fővárosi vállalkozásokat a vidéki települések találati sorából az organikus találatok közül, jobban eleget tesz a helyi vállalkozások, intézmények megtalálása ügyének. (A helyi találatokra vonatkozóan ez utóbbinak nincs szerepe, mert a keresés helyszínétől való közelség is számít a helyi találatok esetében.)

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük