Melyik város Magyarország fogászati fővárosa?
Egy évtizeddel ezelőtt írtam online jegyzetfüzetembe az alábbi sorokat:
Várja Önt Európa fogászati fővárosa: Budapest!
Ezt a szép, brit polgároknak szánt sort angol nyelvű, de magyar fogászok által jegyzett honlapon olvasom. A fogászattal kapcsolatos tengernyi magyar szájt között elvész ez a szájt és így ez a mondat is. Pedig valamennyi idegen nyelvű, magyar fogorvosi honlapon ott kellene virítania!
Akkori gondolatmenetem lényege szerint a kelet-európai országok fogászatai, klinikái éles konkurencia harcot vívtak egymással – egyébként ez ma sincs másképp – a nyugati ügyfelekért.
A brit online felületek hemzsegtek a román, lengyel, cseh, magyar fogorvosi ajánlatoktól.
Közös jellemzőjük és csodafegyverük az olcsóság volt. Ugyanis utazással, szállodai költséggel, étkezéssel, a szolid szabadidős tevékenység kiadásaival együtt is olcsóbb volt – miképpen ma is – a fogászati kezelés a nyugati polgár számára.
Úgy véltem, ha minden magyar honlapon ott virítana a szlogen, mely szerint Európa fogászati fővárosa Budapest, akkor az komoly marketing előnyhöz juttatná az összefogó magyar “versenyzőket” a piacon.
De mit szólna ehhez Győr, Szombathely és a többi város?
A nyugati határszél persze nyilván felháborodna – folytatom ma a gondolatsort, hiszen a határ menti városok érdekeit ez erősen sértené.
2009-ben azt is feljegyeztem, hogy egy-egy nagyobb városunk hány szótalálattal van jelen a Google keresőben és a nagyságrendek esetleges változásainak nyomon követése érdekében a mostani, 2020-as értékeket is felkutattam.
Íme, egy-egy város a saját nevével így szerepel a weben:
Város | 2009-es év | 2020-as év |
Budapest | 54.500.000 | 220.000.000 |
Debrecen | 8.060.000 | 19.900.000 |
Szeged | 7.620.000 | 28.100.000 |
Győr | 7.740.000 | 17.500.000 |
Pécs | 6.810.000 | 11.700.000 |
Miskolc | 6.350.000 | 14.100.000 |
Magyar nagyvárosok lábnyoma a weben – szótalálat a város nevére a Google keresőben
Budapest a webes lábnyomát megnégyszerezte, Szeged majdnem ugyanezt tette és a sorban a legkevésbé ment előre Pécs.
De szempontunkból a lényeg: a főváros iszonyú túlsúlyával bizony, hogy lehet Magyarország fogászati fővárosa is!
Mit lát a keresőben a potenciális ügyfél?
Vajon ugyanazt a választ látja-e a bármely városban lakó interneten szörföző, ha csak a fogorvos szót üti a keresőmezőbe, vagy más kerül a szeme elé, ha a kulcsszó mellé városa nevét is odaírja? – kaptam a kérdést. Konkrét pécsi, de általánosítható példákkal adom meg a választ.
A válaszomhoz persze az is hozzá tartozik, hogy a kapott eredmény eszköz függő is, más eredményre jutunk mobiltelefonon és más minőséget és sorrendet kapunk asztali gépen ugyanarra a kérdésre.
Most az asztali gépről kérdezzünk rá a fogorvos Pécs kifejezésre és figyeljük meg a helyi találatok (térképes találatok) eredményét, a dobozban lévő szervezetek sorrendjét:
Most ugyanezen a gépen, ugyanilyen beállítások mellett a város neve nélkül kérdezzük a Google keresőjét, vagyis így: fogorvos. Ezt az eredményt fogjuk kapni (a térképet nem ismétlem meg):
Persze “színezhetjük” tovább is az eseményeket. A keresők lehetővé teszik az inkognitó módban történő keresést is. Fogorvos Pécs kifejezésre ez jön elő, ha inkognitóban keresünk:
Általánosítható tapasztalatunk tehát: a keresőszó mellé tett városnév más eredményt szül. Ez a megoldás jobban kiszűri a nagyon erős, főként fővárosi vállalkozásokat a vidéki települések találati sorából az organikus találatok közül, jobban eleget tesz a helyi vállalkozások, intézmények megtalálása ügyének. (A helyi találatokra vonatkozóan ez utóbbinak nincs szerepe, mert a keresés helyszínétől való közelség is számít a helyi találatok esetében.)
***
Más érdekességek a fogászat világából: Érdekességek a fogorvoslás világából